תקנות עבודה בגובה - קורסי הסמכה



עבודה בגובה מאופיינת במעט סרבול ביחס לעבודה על פני הקרקע, כך שבמידה ומתרחשת נפילה בסופו של דבר, הרי שהתוצאות עשויות להיות הרות אסון. מסיבה זו בשנת 2008 פרסם משרד התמ"ת מספר תקנות עבודה בגובה שנועדו להגן על העובדים מפני פציעות קשות אלו. בשורות הקרובות נלמד אודות תקנות אלו ועל הקורס שמסמיך את העובדים לעבוד בתנאים ייחודיים אלו.

תקנות עבודה בגובה - למי זה רלבנטי?

התקנות שקבע משרד התמ"ת מסדירות את כל האמצעים והסיטואציות הקשורות לעבודה בגובה ועל מי חלה האחריות על שמירתן. בהיבט זה החובה על העמידה בתקנות חלה הן על העובד עצמו והן על מעסיקו בו זמנית. התקנות עצמן קובעות כי כל עבודה שמתבצעת בגובה של למעלה משני מטרים מעל קו המישור (מעל הקרקע או מעל בור למשל) מחייבת ביצוע ע"י עובד שעבר את ההסמכה לכך ויודע לשמור על כל כללי הבטיחות. מאחר ומדובר בגובה מינימאלי שאינו רב, הרי שלמעשה עובדים רבים מכלל האוכלוסייה מועסקים בתנאים אלו ומסכנים את חייהם, מאחר וכלל לא ידעו כי עליהם לשמור על אותן תקנות עבודה בגובה שקבעה המדינה. למעשה, כל מי שעובד על סולם מעל גובה זה או על פיגומים, מעליות, סלי הרמה ומנופים חייב לעבור את ההסמכה המתאימה לשם התחלת עבודתו ומכך ניתן להבין כי צבעים, עובדי בניין, שיפוצניקים, מתקיני מזגנים וכל בעלי המקצועות החופשיים חייבים להכיר את כל התקנות על בורים. 

קורס ההסמכה

כאמור, על מנת לשמור על תקנות העבודה בגובה, כל עובד שמועסק בתנאים אלו חייב לעבור את ההסמכה המתאימה. ההסמכה מועברת ע"י אחד מבתי הספר שאושרו לכך ע"י משרד התמ"ת והיא נערכת במתכונת של לימודים תיאורטיים ומעשיים גם יחד. ההסמכה קצרה במיוחד ולאחריה ניתן היתר מתאים לעובד להתחיל ולעבוד בגובה. במהלך הקורס נלמדות התקנות עצמן (מדובר בעשרות תקנות שונות) וכאשר הדבר מתארגן ע"י מקום העבודה, מושם דגש רב על הפעולה הספציפית שהעובד מבצע על מנת שיתמחה בה מבחינה בטיחותית (למשל, עבודה על פיגומים). העובדים לומדים מדוע כל כך חשוב לשמור על תקנות עבודה בגובה ועל הטכניקות והכלים השונים שעומדים לרשותם ושעל המעסיק לספק להם לשם שמירה על בטיחותם (מערכות הגנה, איבטוח, כלים לבלימת נפילה ועוד). יש לציין כי גם במידה ומדובר בעובדים זרים, עדיין ניתן להוציא את תעודת ההסמכה ולעבור את הקורס תוך שימוש במתורגמן שאושר לכך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה