רכב תפעולי - המדריך למתעניין

ברחבי ישראל נעים אלפי רכבים תפעוליים המשמשים אזרחים פרטיים, בתי עסק, גופים ציבוריים ועוד. רכב תפעולי מוגדר כרכב הממונע באמצעות חשמל (במרבית המקרים) או בנזין ואשר הינו בעל ייעוד מסוים. מה יכולה להיות אותה מטרה נעלה? הרשימה הארוכה כוללת שינוע נוסעים ממקום למקום (בתי מלון, מגרשי גולף, מרכזי קניות), סיור, שמירה ואבטחה בשטחים ומתחמים ספציפיים (נמל התעופה, טיילות) ובעיקר לצרכים תעשייתיים של שינוע חפצים כבדים, לצרכי ענף הבנייה והחקלאות ועוד. רוצים לדעת יותר על סוג הרכב היעיל הזה ועל הדרכים להשיגו? להלן מידע מועיל שיעשה לכם קצת סדר בנושא.

רכב תפעולי - היכן ולמי מותר לנהוג?

נהיגה ברכב תפעולי דורשת רישיון רגיל על רכב פרטי ותו לא. הנהיגה אפשרית רק בתוך שטחים המיועדים לכך, בתחומי אתר כזה או אחר, קיבוץ או מושב וכדומה. חל איסור חמור לנסוע ברכב התפעולי באזורים אחרים, לרבות בכבישים המהירים! מי שמשכיל להשתמש ברכב התפעולי זוכה ביתרונות רבים ומשמעותיים לעומת כלי רכב אחרים. ראשית, עלויות האחזקה הזולות (במיוחד אם תבחרו בדגם החשמלי החסכוני יותר מזה הפועל על בנזין), בראשן היעדר הצורך בביצוע "טסט" שנתי יקר; שנית, רמת האמינות הגבוהה והבלאי הנמוך – רכב תפעולי מדגם מוביל אינו נוטה להתקלקל וזאת בשל מנגנון ההפעלה הפשוט שלו. וגם אם כן, מרבית התיקונים (והטיפולים השוטפים) זולים במיוחד; שלישית, האפשרות הקלה והזולה לבצע שינויים מכניים וחיצוניים ברכב; ועוד.

דגמים בולטים של רכבים תפעוליים

בישראל מספר רב של דגמי רכב תפעולי, המיוצרים לרוב באיטליה, ארצות הברית ויפן. הנה כמה מהדגמים הבולטים שתמצאו: דגם "ראם" המיועד לנשיאת משקלים כבדים (עד 545 קילו). זהו רכב חשמלי המיועד לשני נוסעים, עם מנוע 5.5 כוחות סוס, טווח נסיעה של 70 ק"מ ללא הטענה, מהירות משוקללת של 32 ק"מ וכושר טיפוס מרשים. סוס עבודה של ממש; גם דגם "דובי" מיועד למטרה דומה בזכות ארגז הנשיאה הארוך שלו ויכולת הנשיאה הזהה לזאת של דגם ה-"ראם". מערכת מתלים ובולמי זעזועים מתקדמת הופכת את הנסיעה לנוחה יותר, בעוד מערכות בלימה והיגוי משולבות מכני-חשמלי הופכות את הנסיעה לבטוחה יותר; עוד ראוי לאזכור דגם "דוכיפת" הקטן, המעוצב והזול, המשמש אלפי אנשי אחזקה, בעלי מפעלים וצימרים, תושבי קיבוצים ועוד. קיים גם בדגם מוארך ודגם נוסף עם ארגז; "אנפה" הוא הדגם המושלם למי שמחפש רכב תפעולי עם יכולת עבירות של ג'יפ קטן. בעלי מטעים או רפתות, הדגם הזה מיועד בשבילכם; דגמים פופולאריים נוספים הם ה"ערוד", ה"תמסח" ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה